onsdag 10 februari 2010

Dante's inferno

Eller Den gudomliga komedin. Jag såg den tecknade versionen igår. Några djupare tolkningar och djupare analys orkar jag inte med, jag har trots allt pissig attityd och gör som jag själv vill. Filmen är stundtals väldigt "köttig" och splatt-blodig, så det är knappast en barnfilm. Eller för all del, visa den för edra barn. De kommer alltid att lyssna på vad ni säger hädanefter, iallafall om ni hotar med att de kommer till helvetet! ;)

Det var så otroligt långt ifrån en "komedi" man kan komma, men ändå väldigt bra. De hade trots allt rätt udda syn på vad en "komedi" var för något. Det är trots allt samhället och politiken i stort vid den tiden tolkat genom författarens ögon. I filmen får Dante vandra/passera igenom alla dessa cirklar för att rädda sin älskade Beatrice, för att förhindra hennes giftermål med Lucifer. Den oskyldiga Beatrice, kvinnan som han lämnade bakom sig när han for för att kriga i Guds namn - som tempelriddare i Jerusalem.

Handlingen utspelas 1300. I verket såsom i filmen skildras Dantes vandring genom helvete och skärseld, i vilka han får bevittna de olika nivåer av straff och rening de syndiga själarna får utstå efter döden. Dante har med sig en annan figur ner som fungerar som en slags guide, Vergilius. I varje cirkel rannsakar han sig själv och kommer på saker han försökt att glömma bort eller förtränga under åren som gått.

Helvetet är strukturerat i nio cirklar eller kretsar, djupare ner allt eftersom antalet syndare blir mindre men synden är allt grövre och straffet blir också värre. Alla straff följer en modell, "contrapasso", så att syndarna förhindras att synda på det sätt de gjort i livet. De lättjefulla blir således med piska tvingade att springa runt i cirklar och förrädarna är mer eller mindre infrysta i is så att de omöjligen kan göra en svikande gest igen. Alla syndare straffas också nakna.

Vestibulen, mitt emellan jord och helvete straffas de likgiltiga, genom att tvingas jaga en blank fana, själva jagade av getingar, flugor och larver.

Första kretsen: De okristna, de födda före Jesus, de som kämpade för det rätta men inte hade den rätta tron. Här fanns också de dödfödda och oönskade/aborterade(?) barn. Straffet är ett evigt liv som det på jorden.

Andra kretsen: De vällustiga (sexuellt utsvävande) blåser omkring i en storm.

Tredje kretsen: De omättliga tvingas ligga ner i gyttja under regn och hagel.

Fjärde kretsen: De giriga och slösaktiga tvingas rulla stora stenar mot varandra.

Femte kretsen: De vreda slåss mot varandra i ett träsk och de lata ligger fast på bottnen.

Sjätte kretsen: Kättarna brinner i öppna gravar i all evighet.

Sjunde kretsen: I den sjunde kretsen återfinns våldsverkarna. Både mot sin nästa, sig själv (självmördare) och mot djur, natur och Gud. De som skadat andra kokas i blod, de som skadat sig själva växer fast i träd där de är oförmögna att skada sig själva och de homosexuella dock inte alla, samt de som har haft sex med djur, ockrarna och hädarna vandrar omkring i en glödhet öken, utsvävarna jagas av vilda hundar/vargar genom en skog.

Åttonde kretsen: De som lurat och bedragit, stulit och splittrat, smickrat och spått, gjort sig skyldiga till ondskefulla, kallblodiga synder associerade till svek straffas här i tio olika underavdelningar (Malebolgia).

Nionde kretsen: Förrädarna mot sina nära och vänner är fast till knäna i en frusen sjö, landsförrädarna till midjan, förrädare till sina gäster till halsen och de som förrått sina mästare är helt infrysta i Cocytos is. Judas, Brutus och Cassius tuggas levande av Lucifer som är fast i sjöns mitt och där Dante också får kämpa mot densamme.

Efter Helvetet (Inferno) kommer Skärseldsberget där de sju dödssynderna bestraffas, helt enligt contrapasson. Därefter kommer paradiset, dit skärseldens besökare i sinom tid kommer och sedan himlen, dit de som tjänat Gud helt får komma. I den högsta himmelsfären ställs Dante inför Gud.

Filmen var överraskande bra och helt klart sevärd. Den hade fått rätt högt betyg på imdb.com och det får den också av mig. 8,5 demoner av 10 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar